Case: Voetbalshop mobiel

Het gebruik van mobiel neemt steeds meer toe, ook in e-commerce land. Als grafisch ontwerper bij Flashpoint heb ik de uitdaging gekregen om Voetbalshop mobiel te voorzien van een meer hedendaags ontwerp. Dit proces begon bij het maken van wireframes en eindigde bij een compleet uitgewerkt ontwerp; gebaseerd op keuzes, samen gemaakt met de frontenders, tijdens de realisatie.

Uitdagend project

Een mobiele webshop neerzetten, waarbij zowel qua design als techniek het maximale werd gevraagd, was een enorme leuke uitdaging. Voetbalshop had geen stijlboek en er moest opnieuw een stijl ontwikkeld worden. Daarnaast moest er een concept worden bedacht waarbij de webshop fris en modern oogt maar ook tot een maximale conversie lijdt.

Briefing

We willen een webshop met de rust van Zara. Hier is ons logo en we willen ook het oranje van onze oude site behouden. Zo minimaal was de briefing.

Al snel bleek dat inspirerende sites als Zara en Nike heel tof waren, maar niet wat Voetbalshop wilde. Voetbalshop wil vooral verkopen. Pure conversie was dus het doel.

Wireframes

Om een concept te bepalen ben ik begonnen met het maken van wireframes. Deze waren vooral bedoeld om tot een indeling te komen en intern te bepalen welke content we bijvoorbeeld op de homepage wilden tonen.

Tijdens de wireframe fase zijn er veel varianten geprobeerd en zijn we uiteindelijk, door veel met elkaar te sparren, tot een concept gekomen waar iedereen achter stond

Grafisch ontwerp

Na het maken van een wireframe en instemming over de indeling van de pagina's heb ik een grafisch ontwerp gemaakt dat strak en modern is, maar toch erg gericht op conversie.

Bij het omzetten van de wireframes is niet letterlijk het wireframe ingekleurd maar is er steeds weer gekeken of de compositie nog klopt en of er elementen verplaats moeten worden.